Byg et multimodalt eventyr-mash-up på engelsk eller tysk
Om forløbet
I dette forløb skal eleverne arbejde med eventyr i henholdsvist engelsk eller tysk på en eksperimenterende og legende måde gennem arbejdet med eventyr som mash-ups.
Efter forskellige eksperimenterende aktiviteter med genrekendskab, formfokus som ordforråd, grammatiske strukturer m.m. arbejder eleverne med mash-ups, hvor eleverne, med udgangspunkt i 3 kendte eventyr, skaber et helt nyt eventyr.
Forløbet er bygget op om en fælles bog i Book Creator, hvor eleverne er multimodalt skabende ved at eksempelvis anvende artefakter eller små simple animationer og lyd, som del af deres produktion.
Forløbsbeskrivelse
Fag
- Tysk Mellemtrin/Udskoling
- Engelsk Mellemtrin
Klassetrin
- 6-8. klasse
- 4-6. klasse
Intention
Forløbet sætter fokus på, hvorledes artefakters brug i sprogundervisningen kan facilitere og støtte bedre sprogtilegnelse for alle elever.
Der arbejdes med elevernes kreativitet og sprogproduktion gennem et task-baseret forløb, hvor eleverne skal lave mash-up eventyr.
Mash-up eventyrerne bygges i Lego eller med andre byggematerialer, der tages billeder undervejs som uploades i BookCreator ,og fortællingerne fremstår afslutningvist multimodale med lyd, skrift og billeder.
Undervejs i forløbet arbejdes med evaluering og feedback.
Ressourcer
- Anslag: video
- Vejledningsvideoer til lærere og elever til anvendelse af digitale ressourcer i forløbet
- Film til forforståelse til
både tysk og engelsk - BookCreator- skabelon målrettet eleverne
- Quizlet til både tysk og engelsk
- Ressourcer til arbejdet med eventyr:
- Chatterpix
- Lærervejledning med uddybet forløbsbeskrivelse med videoer i Bookcreator