Om projektet

Om projektet

Med nedlukningen i marts blev alle landets skoler kastet ud i at undervise på afstand. Selvom det har været udfordrende for både lærere og elever, har situationen også ansporet til kreativitet og innovation, og mange lærere har søgt nye måder, hvorpå de kunne engagere eleverne i meningsfulde, kreative læringsaktiviteter gennem online ressourcer.

Distance Learning through Play er et projekt, der både skal samle de gode eksempler og materialer skabt under coronalukningen samt udvikle nye digitale formater, der kan understøtte kreativitet, samarbejde og lærende fællesskaber – nogle af de kvaliteter, som måske har sværere vilkår online og på afstand. Projektet er støttet af LEGO Fonden og bygger videre på erfaringer fra bl.a. Sofaskolen og CFU Danmarks nationale og internationale netværk.

Projektet har en eksplorativ tilgang, hvor vi inviterer lærere ind i et fællesskab omkring undersøgelse af, hvad god digitalt understøttet undervisning med en legende tilgang er. En del af projektet er et fælles digitalt community, hvor lærere ud over at få inspiration og adgang til online undervisningsmaterialer får mulighed for at netværke og vidensdele.

Når man er med i det fælles community betyder det også, at man skal deltage i  en række online sessioner, hvor deltagerne i faglige fællesskaber eksperimenterer med egen undervisning. Efter et endt forløb inviteres deltagerne ind i en eksklusiv alumneforening, hvor man fremadrettet kan videndele og netværke samt fortløbende få adgang til inspirationsmaterialer mm.

Al deltagelse i projektets aktiviteter er gratis.

I november afprøver vi første pilotforløb, hvor vi også selv eksperimenterer med en legende tilgang til online kurser. Erfaringer herfra vil bidrage til en række faglige kursusforløb i foråret 2021.

Hold øje med vores nye online kursusudbud her på siden.