Svar: Matematik – Udskoling
-
DTK – Værktøjssæt 1
Da alle tre praksisser i dette værktøjssæt skal implementeres samtidig, så tager vi i denne uge de første 3 praksisser på én gang. Grunden til at det skal være samtidg er at eleverne skal lave en adfærdsændring og her ved vi fra forskning at det kræver en stor ændring, der gør eleverne usikre nok til at være afsøgende på hvilken adfærd de nu skal tillægge sig, så ændringe ikke bare ender i modstand, brok eller apati.
Praksis 1 – Her vælger I opgaver, der gør det let for elever at tænke og blive opslugt. de såkaldte Low Floor High Ceiling (LFHC) opgaver. På dansk kalder vi dem ofte for grublere. Efter ca 3-5 dobbeltlektioners arbejde går I over til at arbejde med thin slicing. Det er der hvor i strukturerer opgaver indenfor fælles mål, som I kender fra grundbøgerne. Giv eleverne en opgave de kan efter intro (maks 5 minutter) uden at fortæller hvordan opgaven løses. dernæst en opgave, der er et trin sværere osv. Når I bruger grublere kan hele opgaven gives mundtligt fra start og eventuelt bare forlænges undervejs. link til grublere fx. https://www.mattelist.no/ eller https://mathigon.org/puzzles (Tip: brug google translate eller ChatGPT til en hurtig oversættelse) ellers på dansk: https://dkmat.dk/aktitivteter/nordisk-matematikkonkurrence/nordisk-matematik-konkurrence-2020-2021/
Praksis 2 – Når I har givet mundtlig intro i maks 5 minutter, så trækker i lod offentlig om grupper for dagens arbejde optimal maks arbejdslængde (60-75 minutter) I kan bruge spillekort, eller et digitalt værktøj til at finde grupper. Gruppestørrelse er optimalt 3 personer ved vi fra forskning og 2 personer i 0.kl.-2.kl. Fordel ved digitalt værktøj er at de kan se grupperne efter arbejdet påbegyndes og derved mindsker du elevernes lyst til at bytte plads i grupperne. Digitalt værktøj team pickerwheel link: https://pickerwheel.com/tools/random-team-generator/
Praksis 3 – Nu sendes grupperne ud til de på forhånd klargjorte vertikale sletbare flader med kun nén sort tusch pr. gruppe, læreren har så en anden farve. Det er nu muligt at se om det er gruppen der har skrevet på tavlen eller om læreren har været for at hjælpe og det er også smart når du senere skriver de strukturerede opgaver på tavler rundt i klassen, så kan grupperne lede efter lærerens farve. De Vertikale Sletbare Flader kan være vinduer, whiteboardtavler, eller midlertidige fx Magic Charts eller cellofan. Ved kridttavler skal du være opmærksom på at kridt kan knækkes og derved har gruppen mere end 1 skriveværktøj. Midlertidige whiteboards: Magic Charts: https://www.lyreco.com/webshop/DADA/whiteboardrulle-legamaster-magic-chart-bxl-60-cm-x-20-meter-ulinjeret-product-000000000005470451.html eller Cellofan: https://www.supersellers.dk/cellofan-rulle-b-80-cm.html
Nu er du godt i gang med DTK og du vil ved dette ene værktøjssæt alene hæve dine elevers tænkning fra 20% af eleverne i 20% af tiden til 80% af eleverne i 80% af tiden ifølge undersøgelser på området. Den ændring dine elever gennemgår handler primært om at de får mulighed for at tænke mere og bliver mere selvstændige. Det gør de fordi det at stå op giver eleverne en oplevelse af nu at være vigtige i gruppearbejdet og at de reelt kan gøre en forskel i dagens arbejde med deres tænkning uanset hvor matematisk det p.t. måtte være. De oplever også at det er ok at lave fejl, da de er nemme at slette på den nye arbejdsflade og de bliver gode til at få idéer fra hinanden ved at tavlerne er synlige for alle i lokalet i hele timen.