Bliv Kemi YouTuber

Om forløbet

I dette forløb skal eleverne arbejde med køkken-fysik / køkken-kemi, altså fysiske- eller kemiske eksperimenter, som de kan lave hjemme i deres eget køkken.

Forløbet bygger på sjove eksperimenter med fokus på forunderlige fænomener, som gerne skal skabe forundring og nysgerrighed hos eleverne.

Eleverne skal sætte sig ind i det faglige stof i et samarbejde med læreren og efterfølgende lave nogle videoer, hvor de viser fænomenet, forklarer naturvidenskaben bag og til sidst laver guide til, hvordan modtageren selv kan udføre eksperimentet.

Disse videoer skal laves i et moderne YouTube format, som giver mulighed for at eksperimentere og lege med formatet.

Intention

Forløbets tema er ”Bliv kemi YouTuber, og er omdrejningspunktet for elevernes projekt.

Ved at eleverne selv får mulighed for at vælge ud, hvilket forsøg/emne de gerne vil arbejde med skabes grundlag for engagement og deltagelse.

Forløbet lægger op til, at eleverne spørger sig selv ”hvad nu hvis…?” for at gøre forsøget vildere, sjovere osv.

Derefter skal de finde den bedste måde at formidle det på via video, med spørgsmål som; hvordan gør vi det sjovt, interessant? osv.

Forløbet har en feedback proces, hvor eleverne ser hinandens videoer og giver peerfeedback på disse.

Forløbet fungerer bedst i grupper, men kan laves enkeltvis.  

Ressourcer

Lærerressourcer:
Forklaring af naturvidenskaben bag fænomenet
Lærervejledning til slideshow
Videovejledninger til opsætning af padlet

Elevressourcer:
Forsøgsvejledninger til at arbejde med tre eksemplariske fænomener; cola vulkan, CO2 ballon og få glasset til at drikke.
Slideshow med opgaver og links
Feedbackark
Storyboard
Evaluerings slide

Både i titel og i beskrivelserne bliver der refereret til YouTube som videoplatform.

Hvis skolen har adgang til Skoletube, kan den med fordel bruges, for at sikre at I lever op til GDPR.

Vi anbefaler at IT-værktøjerne Padlet og WeVideo bliver brugt til forløbet. De er begge en del af skoletube pakken.