Dansk – Udskoling

Tagget: 

  • Dansk – Udskoling

    Posted by Admin DLtP on 15. september 2022 klokken 22:25

    Videndeling om erfaringer med legende og kreativ tilgang til dansk i udskolingen. Du kan formidle gode idéer, efterspørge idéer og dele dine erfaringer fra din praksis med andre lærere.

    • This discussion was modified 1 year, 8 måneder siden by  Test Testesen.
    • This discussion was modified 1 year, 8 måneder siden by  Test Testesen.
    • This discussion was modified 1 year, 8 måneder siden by  Test Testesen.
    • This discussion was modified 1 year, 2 måneder siden by  Admin DLtP.
    Martin Grænge svarede for 1 year, 3 måneder siden 5 Medlemmer · 6 indlæg
  • 6 indlæg
  • Dorte Haraldsted

    Medlem
    10. november 2022 klokken 12:27

    Hvordan kan vi gøre grammatik mere meningsfuld og legende?

    • Torben Kusk-Glavind

      Medlem
      21. november 2022 klokken 13:52

      Jeg oplever, at elever ofte er brugte, når de har været “på” og tænkt kreativt en hel skoledag. De higer nærmest efter bare at lave “slavearbejde”, og der giver grammatik god mening. De skal ikke tænke så meget. Bare træne.

      Hvis det skal være legende eller levende, kan man omsætte grammatikken til lege. Har man haft om ene/ende, kan man lave fluesmækkerstafet, hvor de skal klaske de rigtige endelser osv….

      • Dorte Haraldsted

        Medlem
        24. november 2022 klokken 13:15

        Det er altid sjovt med en fluesmækker og et konkurreceelement 😆 Jonatan Spang er også sjov. I “Den omvendte cavling” giver han en lektion i at spotte clickbait, og det kan måske få eleverne til at undersøge, hvilke grammatiske tricks de benytter sig af. Se her: https://kp.mitcfu.dk/TV0000127939

  • Jan Frydensbjerg

    Medlem
    10. november 2022 klokken 12:54

    Undervisningen i lyrik bliver ofte mødt med modstand hos eleverne. Det vil være genkendeligt for de fleste dansklærere i udskolingen. Uanset om det handler om produktion eller fortolkning af lyrik, så er eleverne ofte forudindtaget og har paraderne oppe. Ved at tilgå arbejdet med lyrikken via en anderledes, kreativ, legende og digital angrebsvinkel, så vil udbyttet måske blive et andet?

    Hvordan sætter du gang i arbejdet med lyrik i din danskundervisning – og hvilke gode erfaringer har du med at skabe indhold, der fanger eleverne og giver dem lyst til at kaste sig over produktion og analyse af lyrik?

    • Jan Frydensbjerg

      Medlem
      2. februar 2023 klokken 7:08

      Hvad er jeres holdning til ChatGPT? Har I forholdt jer til det ude på skolerne – og i forhold til danskundervisningen generelt?

      • Martin Grænge

        Medlem
        21. februar 2023 klokken 11:17

        Brug ChatGPT som ghostwriter. Lad den lave eksempeltekster. Brug dem til samtale om, hvor det ‘menneskelige’ mangler.

        Find et kendt digt med et tema (fx frygt eller natur) – få Ai til at lave et digt med samme tema.

        Det er lidt løse ideer, men de kan være et udgangspunkt.