Skrivefantasi og meningsfuld grammatik

  • Skrivefantasi og meningsfuld grammatik

    Posted by Admin DLtP on 24. januar 2023 klokken 8:57

    Videndeling om erfaringer med legende og kreativ tilgang til arbejdet med skrivefantasi og meningsfuld grammatik i danskundervisningen. Du kan formidle gode idéer, efterspørge idéer og dele dine erfaringer fra din praksis med fagfæller.

    Cecilie Lindvig svarede for 1 year, 2 måneder siden 9 Medlemmer · 40 indlæg
  • 40 indlæg
  • Dorte Haraldsted

    Medlem
    21. februar 2023 klokken 6:02

    Hvilket potentiale ser du med grammatik i kontekst?

    • Helle Kjærgaard

      Medlem
      21. februar 2023 klokken 14:27

      At koble klassisk grammatik med nyere didaktiske briller for at skabe forskellige motivationsmuligheder.

    • Sabine Ørbæk

      Medlem
      21. februar 2023 klokken 14:30

      Være motiverende

    • Annette Eriksen

      Medlem
      21. februar 2023 klokken 14:40

      Eleverne kan bruge det som redskab til at overføre viden til egen produktion.

  • Dorte Haraldsted

    Medlem
    21. februar 2023 klokken 6:03

    Hvilke ideer har du til en mere meningsfuld og legende grammatik?

    • Helle Kjærgaard

      Medlem
      21. februar 2023 klokken 14:21

      Konkrete eksempler på legende tilgang til traditon grammatik eks. fra grammatikhæfterne.

    • Sabine Ørbæk

      Medlem
      21. februar 2023 klokken 14:29

      Foldebøger

    • Annette Eriksen

      Medlem
      21. februar 2023 klokken 14:35

      Arbejde med præ- og suffikser.

      Arbejde med meningfuld grammatik i procesorienteret skrivning.

  • Dorte Haraldsted

    Medlem
    21. februar 2023 klokken 6:04

    Hvilke forhindringer ser du i forhold til at gå i gang med en mere legende og meningsfuld grammatik?

    • Helle Kjærgaard

      Medlem
      21. februar 2023 klokken 14:18

      Tid i forhold til forberedelse. Kræver en god prioritering af arbejdsopgaver.

    • Signe Christiansen

      Medlem
      21. februar 2023 klokken 14:22

      Det er tidskrævende, hvis der skal arbejdes med den enkelte elevs tekst

    • Sabine Ørbæk

      Medlem
      21. februar 2023 klokken 14:24

      Tid 😉 Især i forbindelse med individuel feedback

    • Annette Eriksen

      Medlem
      21. februar 2023 klokken 14:28

      Kræver et stort fagligt overblik … og tid og forberedelse …

  • Dorte Haraldsted

    Medlem
    21. februar 2023 klokken 13:18

    Hvilke muligheder tænker du Systemisk funktionel grammatik kan bidrage med i din undervisning?

    • Annette Eriksen

      Medlem
      21. februar 2023 klokken 14:16

      Det kan gøre det mere relevant og give større sammenhæng mellem teori og praksis.

    • Helle Kjærgaard

      Medlem
      21. februar 2023 klokken 14:17

      At anvende metasprog. Få mere fokus på at variere felter ved sætningskonstriktion.

    • Sabine Ørbæk

      Medlem
      21. februar 2023 klokken 14:24

      Farverne og idébanken er sprogudvikling og vil give eleverne et mere varieret skriftsprog

  • Dorte Haraldsted

    Medlem
    21. februar 2023 klokken 14:14

    Hvad har I tænkt jer at gøre? Har I brug for hjælp?

    • Signe Christiansen

      Medlem
      21. februar 2023 klokken 14:20

      At klæde sproget på – farvekoder

      • Dorte Haraldsted

        Medlem
        23. februar 2023 klokken 8:10

        Det åbner helt sikkert op for en mere eksperimenterende grammatikundetvisning.

    • Pernille Storm Andersen

      Medlem
      21. februar 2023 klokken 14:20

      Vi vil arbejde mere med SFL. Vi vil gå ud fra det materiale vi i forvejen bruger. Den første læsning.

    • Sabine Ørbæk

      Medlem
      21. februar 2023 klokken 14:22

      I 0.kl vil vi arbejde med sætningsdannelse (farveopdelt og med det viste stillads) samt tørresnoren og i 3.kl vil vi arbejde med farverne og idébank fra Systemisk Funktionel Grammatik samt tørresnoren

    • Annette Eriksen

      Medlem
      21. februar 2023 klokken 14:24

      Sander vil helt praktisk tage fat i aktuelle elevtekster, og sammen med eleverne have gode eksempelsætninger i spil, som skal foldes ud.

      • Dorte Haraldsted

        Medlem
        23. februar 2023 klokken 8:08

        Det er en rigtig god ide at inddrage elevtekster.

    • Sabine Ørbæk

      Medlem
      21. februar 2023 klokken 15:58

      Som aftalt gerne brug for hjælp og forslag til programmer vedr snakken vi havde om AI (tværfagligt med billedkunst evt)?

      • Dorte Haraldsted

        Medlem
        22. februar 2023 klokken 11:12

        Er det et tidspunkt i næste uge som passer dig? Tak for sidst Dorte

  • Dorte Haraldsted

    Medlem
    22. februar 2023 klokken 11:14

    Hvilke legekvaliteter oplevede du i forbindelse med at skabe interaktive fortællinger i Twine?

    • Marie Kaas-Larsen

      Medlem
      22. februar 2023 klokken 14:55

      Jeg bliver nysgerrig og har lyst til at arbejde videre for at bruge alle funktionerne. Jeg har også lyst til at lave boget fanfiction eller en mere simpel generator sammen med eleverne.

      • Dorte Haraldsted

        Medlem
        23. februar 2023 klokken 8:14

        Jeg gad godt være elev i din klasse☺️

  • Dorte Haraldsted

    Medlem
    22. februar 2023 klokken 11:15

    Hvordan kan Twine styrke sproglig opmærksomhed og eksperimenter?

    • Marie Kaas-Larsen

      Medlem
      22. februar 2023 klokken 14:52

      Jeg er spændt på at bruge de forskellige typer hooks

      • Dorte Haraldsted

        Medlem
        23. februar 2023 klokken 8:13

        Ja, her giver det virkelig mening at koble teknik og grammatik.

    • Cecilie Lindvig

      Medlem
      24. februar 2023 klokken 21:01

      Twine er et super redskab til at skabe øget motivation hos eleverne i forbindelse med deres skriveprocesser.

      Jeg forestiller mig også at eleverne bliver mere detaljeorienterede når de knokler med en tekst på denne måde.

  • Dorte Haraldsted

    Medlem
    22. februar 2023 klokken 11:17

    Hvad var det at bruge en kortprosatekst som generator, og hvordan kan man bruge en generator på andre måder?

    • Marie Kaas-Larsen

      Medlem
      22. februar 2023 klokken 14:50

      At tage udgangspunkt i en kendt tekst og lade eleverne skrive videre på den baggrund. Det kan desuden bruges som fanfiction eller man kan slå en terning om veje at gå.

      • Dorte Haraldsted

        Medlem
        23. februar 2023 klokken 8:12

        Ja, fantiction har bare nogle iboende muligheder for en mere legende tilgang.

    • Cecilie Lindvig

      Medlem
      24. februar 2023 klokken 21:03

      Fanfiction giver meget forærende, og jeg tænker det er et godt afsæt for elever der har svært ved at komme igang.

  • Dorte Haraldsted

    Medlem
    22. februar 2023 klokken 11:19

    Hvordan fungerer det at linke det grammatiske metasprog til en kreativ skriveproces?

    • Marie Kaas-Larsen

      Medlem
      22. februar 2023 klokken 14:48

      Det fungerer godt. Men jeg er spændt på hvor mange bolde eleverne kan have i luften på en gang.

      • Dorte Haraldsted

        Medlem
        23. februar 2023 klokken 8:10

        Enig, jeg tror det er vigtigt at prioritere og at en ting ad gangen.