Skrivefantasi og meningsfuld grammatik
-
Skrivefantasi og meningsfuld grammatik
Posted by Admin DLtP on 24. januar 2023 klokken 8:57Videndeling om erfaringer med legende og kreativ tilgang til arbejdet med skrivefantasi og meningsfuld grammatik i danskundervisningen. Du kan formidle gode idéer, efterspørge idéer og dele dine erfaringer fra din praksis med fagfæller.
Cecilie Lindvig svarede for 1 year, 7 måneder siden 9 Medlemmer · 40 indlæg -
40 indlæg
-
Hvilket potentiale ser du med grammatik i kontekst?
-
At koble klassisk grammatik med nyere didaktiske briller for at skabe forskellige motivationsmuligheder.
-
Eleverne kan bruge det som redskab til at overføre viden til egen produktion.
-
-
Hvilke ideer har du til en mere meningsfuld og legende grammatik?
-
Konkrete eksempler på legende tilgang til traditon grammatik eks. fra grammatikhæfterne.
-
Arbejde med præ- og suffikser.
Arbejde med meningfuld grammatik i procesorienteret skrivning.
-
-
Hvilke forhindringer ser du i forhold til at gå i gang med en mere legende og meningsfuld grammatik?
-
Tid i forhold til forberedelse. Kræver en god prioritering af arbejdsopgaver.
-
Det er tidskrævende, hvis der skal arbejdes med den enkelte elevs tekst
-
Kræver et stort fagligt overblik … og tid og forberedelse …
-
-
Hvilke muligheder tænker du Systemisk funktionel grammatik kan bidrage med i din undervisning?
-
Det kan gøre det mere relevant og give større sammenhæng mellem teori og praksis.
-
At anvende metasprog. Få mere fokus på at variere felter ved sætningskonstriktion.
-
Farverne og idébanken er sprogudvikling og vil give eleverne et mere varieret skriftsprog
-
-
Hvad har I tænkt jer at gøre? Har I brug for hjælp?
-
-
Det åbner helt sikkert op for en mere eksperimenterende grammatikundetvisning.
-
-
Vi vil arbejde mere med SFL. Vi vil gå ud fra det materiale vi i forvejen bruger. Den første læsning.
-
I 0.kl vil vi arbejde med sætningsdannelse (farveopdelt og med det viste stillads) samt tørresnoren og i 3.kl vil vi arbejde med farverne og idébank fra Systemisk Funktionel Grammatik samt tørresnoren
-
Sander vil helt praktisk tage fat i aktuelle elevtekster, og sammen med eleverne have gode eksempelsætninger i spil, som skal foldes ud.
-
Det er en rigtig god ide at inddrage elevtekster.
-
-
Som aftalt gerne brug for hjælp og forslag til programmer vedr snakken vi havde om AI (tværfagligt med billedkunst evt)?
-
Er det et tidspunkt i næste uge som passer dig? Tak for sidst Dorte
-
-
-
Hvilke legekvaliteter oplevede du i forbindelse med at skabe interaktive fortællinger i Twine?
-
Jeg bliver nysgerrig og har lyst til at arbejde videre for at bruge alle funktionerne. Jeg har også lyst til at lave boget fanfiction eller en mere simpel generator sammen med eleverne.
-
-
Hvordan kan Twine styrke sproglig opmærksomhed og eksperimenter?
-
Jeg er spændt på at bruge de forskellige typer hooks
-
Ja, her giver det virkelig mening at koble teknik og grammatik.
-
-
Twine er et super redskab til at skabe øget motivation hos eleverne i forbindelse med deres skriveprocesser.
Jeg forestiller mig også at eleverne bliver mere detaljeorienterede når de knokler med en tekst på denne måde.
-
-
Hvad var det at bruge en kortprosatekst som generator, og hvordan kan man bruge en generator på andre måder?
-
At tage udgangspunkt i en kendt tekst og lade eleverne skrive videre på den baggrund. Det kan desuden bruges som fanfiction eller man kan slå en terning om veje at gå.
-
Ja, fantiction har bare nogle iboende muligheder for en mere legende tilgang.
-
-
Fanfiction giver meget forærende, og jeg tænker det er et godt afsæt for elever der har svært ved at komme igang.
-
-
Hvordan fungerer det at linke det grammatiske metasprog til en kreativ skriveproces?
-
Det fungerer godt. Men jeg er spændt på hvor mange bolde eleverne kan have i luften på en gang.
-
Enig, jeg tror det er vigtigt at prioritere og at en ting ad gangen.
-
-