Stemthed

  • Andreas Jessen

    Medlem
    21. november 2022 klokken 12:24

    I vores gruppe talte vi om, at nedenstående punkter kan være vigtige, hvis vi som lærere skal opnå stemthed i vores undervisning:

    • Give mening for eleverne
    • Fællesskaber
    • Give ny struktur
    • Konkurrence aspekt
    • Kampgejst
    • Kreativitet
    • Leg og læring
    • Mål – tydeliggøres for eleverne
  • charlotte Bøgh Christensen

    Medlem
    21. november 2022 klokken 12:25

    Når der er mange sanser der bliver aktiveret på samme tid – så husker man det fordi det kobles op på et eller andet bestemt.

    Man husker det der er anderledes – det der skiller sig ud fra normen. Og så er det lige meget om det er inde i klassen eller man tager ud fra klasserummet.

    Vi bryder mønstret når det er muligt og uden at “overgøre” det. (For ofte)

  • Ida Skaarup

    Medlem
    21. november 2022 klokken 12:27

    Vi snakkede lidt om indretning af lokale, og at det kan være svært at skabe stemthed på en specialskole.

  • Mette Iversen

    Medlem
    21. november 2022 klokken 12:29

    Vi talte om bl.a:

    – sætte stemningen med en fortælling som ramme for læringsaktiviteten

    – kode rummet med dekoration e.lign. som understreger stemningen og aktiviten

  • Britt Alstrøm

    Medlem
    21. november 2022 klokken 12:30

    Stemthed kan både være med positivt og negativt fortegn.

  • Raul Arcos

    Medlem
    21. november 2022 klokken 12:32

    Det vigtigt at møde elever med godt humør.

    Det vigtigt at lytte og skabe en tillid.

    • Jette Aabo Frydendahl

      Moderator
      21. november 2022 klokken 12:51

      Ja relationskompetence er her i højsæde 😊

  • Anja Madsen

    Medlem
    21. november 2022 klokken 12:33

    Emneuger fyldte i vores drøftelser og gav idé til at indføre dem igen.

    Fx storylineforløb, skabe en by mm, hvor man var sammen på kryds og tværs, og hvor lærere og pædagoger deltog på “lige fod”. Følelse af fællesskab og glæde.

  • Dorte Haraldsted

    Medlem
    21. november 2022 klokken 12:50

    Featureuger fyldte også i vores erindringer. Spørgsmålet er, hvordan vi også får stemthed ind i hverdagen. Vi talte også om at vælge litteratur, som eleverne er stemt for. Fx Ternet Ninja, som de allerede kender fra biografens mørke.

  • Susi Boerne

    Medlem
    21. november 2022 klokken 13:26

    Vi talte om hvordan man kan skabe stemthed i et rum med elever der let bliver overstimuleret. F.eks ved at arbejde med farver på større overflader, stole osv.

    Alternative materialevalg ift. møbler og indretning.

    • Jette Aabo Frydendahl

      Moderator
      24. november 2022 klokken 9:43

      Faldt lige over dette spændende arbejde med at skabe kreative læringsmiljøer omkring elever med særlige behov som måske kunne inspirere dig/jer Susi 😊

      https://collabolearn.dk/

  • Dorte Haraldsted

    Medlem
    21. november 2022 klokken 14:03

    Overraskelser

    Kode rummet

    Roller og udklædning fx ornitolog, superskurk

    Fortællingen indrage personlige beretninger og narrativer.

    Rekvisitter fx udstoppede fugle

    Lægge spor fx pile el. Sten

    Sanser i spil: lyde, smage,

    Bygge fx Novel engineering, Storm P

  • Anne Mette Høj Jensen

    Medlem
    21. november 2022 klokken 14:08

    På Friskolen i Viborg, lægger vi skoleårets ud med forskellige åbninger på vores fælles emne hele efteråret. I år var det Walt Disney 🏰🎉

    Åbninger er små værksteder/oplevelser/sanseindtryk som på en eller anden måde vækker nysgerrighed på emnet. Vi sætter en stemning – åbner børnenes naturlige nysgerrighed og bruger den efterfølgende i undervisningen.