Stemthed
-
Stemthed
Posted by Admin DLtP on 2. november 2022 klokken 9:17Hvad vil det sige at stemme til undring – at skabe stemthed i undervisningen eller på møder? I denne tråd udveksler vi erfaringer. Pral, del, spørg og svar i denne tråd om stemthed.
-
This discussion was modified 2 years, 3 måneder siden by
Peter Søgaard.
Jesper Homann svarede for 2 years, 1 måned siden 13 Medlemmer · 14 indlæg -
This discussion was modified 2 years, 3 måneder siden by
-
14 indlæg
-
I vores gruppe talte vi om, at nedenstående punkter kan være vigtige, hvis vi som lærere skal opnå stemthed i vores undervisning:
- Give mening for eleverne
- Fællesskaber
- Give ny struktur
- Konkurrence aspekt
- Kampgejst
- Kreativitet
- Leg og læring
- Mål – tydeliggøres for eleverne
-
Når der er mange sanser der bliver aktiveret på samme tid – så husker man det fordi det kobles op på et eller andet bestemt.
Man husker det der er anderledes – det der skiller sig ud fra normen. Og så er det lige meget om det er inde i klassen eller man tager ud fra klasserummet.
Vi bryder mønstret når det er muligt og uden at “overgøre” det. (For ofte)
-
Vi snakkede lidt om indretning af lokale, og at det kan være svært at skabe stemthed på en specialskole.
-
Vi talte om bl.a:
– sætte stemningen med en fortælling som ramme for læringsaktiviteten
– kode rummet med dekoration e.lign. som understreger stemningen og aktiviten
-
Stemthed kan både være med positivt og negativt fortegn.
-
Det vigtigt at møde elever med godt humør.
Det vigtigt at lytte og skabe en tillid.
-
Emneuger fyldte i vores drøftelser og gav idé til at indføre dem igen.
Fx storylineforløb, skabe en by mm, hvor man var sammen på kryds og tværs, og hvor lærere og pædagoger deltog på “lige fod”. Følelse af fællesskab og glæde.
-
Featureuger fyldte også i vores erindringer. Spørgsmålet er, hvordan vi også får stemthed ind i hverdagen. Vi talte også om at vælge litteratur, som eleverne er stemt for. Fx Ternet Ninja, som de allerede kender fra biografens mørke.
-
Vi talte om hvordan man kan skabe stemthed i et rum med elever der let bliver overstimuleret. F.eks ved at arbejde med farver på større overflader, stole osv.
Alternative materialevalg ift. møbler og indretning.
-
Faldt lige over dette spændende arbejde med at skabe kreative læringsmiljøer omkring elever med særlige behov som måske kunne inspirere dig/jer Susi 😊
-
-
Overraskelser
Kode rummet
Roller og udklædning fx ornitolog, superskurk
Fortællingen indrage personlige beretninger og narrativer.
Rekvisitter fx udstoppede fugle
Lægge spor fx pile el. Sten
Sanser i spil: lyde, smage,
Bygge fx Novel engineering, Storm P
-
På Friskolen i Viborg, lægger vi skoleårets ud med forskellige åbninger på vores fælles emne hele efteråret. I år var det Walt Disney 🏰🎉
Åbninger er små værksteder/oplevelser/sanseindtryk som på en eller anden måde vækker nysgerrighed på emnet. Vi sætter en stemning – åbner børnenes naturlige nysgerrighed og bruger den efterfølgende i undervisningen.
-
I sidste uges Genstart handlede udsendelsen om børns brug af skærm i skolen.
En højaktuel diskussion, der ikke findes et entydigt svar på.
Undervejs i samtalen med Louise Klinge taler de bl.a. om betydningen af stemningen i rummet.
Hør udsendelsen her:
https://podcasts.apple.com/dk/podcast/genstart/id1500746737?i=1000596836339