Matematik – Indskoling

  • Matematik – Indskoling

    Posted by Admin DLtP on 1. oktober 2022 klokken 12:34

    Videndeling om erfaringer med legende og kreativ tilgang til matematik i indskolingen. Du kan formidle gode idéer, efterspørge idéer og dele dine erfaringer fra din praksis med andre lærere.

    • This discussion was modified 1 year, 5 måneder siden by  Admin DLtP.
    Dorte Jacobsen svarede for 1 year, 4 måneder siden 3 Medlemmer · 13 indlæg
  • 13 indlæg
  • Morten Langballe

    Medlem
    17. november 2022 klokken 19:30

    Er matematik mere end et redskab?


    Når vi arbejder i matematik er det ofte med formålet om at nå et andet mål. Det kunne være styr på privatøkonomi, videre til uddannelse og lignende. Matematikken har her sjældent værdi i sig selv. Men måske kunne det være udfordrende at ændre perspektivet, således at vi ud fra tanker om æstetiske læreprocesser gør matematikken og de matematiske problemer til et problem i sig selv. Fokus i vores didaktik ville her ændre sig mod et fokus om at skabe oplevelser der åbner udforsker og undersøger matematikken.


    Selve dette at barnet oplever med hele sig selv, engageret, involveret, opslugt, fængslet, betyder, at der i dets opleven altid indgår dette, at det bevæges, angås, gribes af det, det møder, på en bestemt måde; og det er den form for kropsligt forankret emotionalitet, jeg kalder stemthed. Mogens Pahus ( fra: Austring & Sørensen, 2007, s. 104


    Elevernes stemthed påvirker elevernes opfattelsen af verden og har betydning for hvilke læreprocesser der er mulige i “rummet” omkring eleverne. Som (matematik)lærer i indskolingen kan vi inddrage oplevelsesmuligheder der påvirker elevens grundstemning. Vi kan skabe sansende oplevelser, der kan iscenesætte muligheder for at eleverne kan udtrykke oplevelser eller følelser, og derved nye erkendelser. Det gælder både for analoge og digitale materialer.


    Der er intet i forstanden, der ikke først har været i sansningen (Aristoteles, 384 – 322 f.v.t. )


    • Tør du du slippe dele af fagets traditionelle indhold og i stedet fokusere på at skabe sansende, involverede og udforskende indhold?


    • Del en kommentar til begrebet “stemthed”, er det meningsfuldt at tale om stemthed i forbindelse med didaktisk og pædagogisk tilrettelæggelse af vores fag?


    • Del en erfaring hvor du som lærer er lykkedes med at bringe stemthed i spil i din undervisning
  • Morten Langballe

    Medlem
    26. januar 2023 klokken 11:35

    Arkitektik og matematur

    På DR kan der findes mange spændende resurser til matematik i indskolingen. Tjek f.eks. forløb om ”Arkitektik og matematur” ud. For at kunne afspille links med film, da skal du være logget ind med uni-login. Der indgår grene, blade og blomster i forløbet, derfor er det bedst egnet i forår eller sommermånederne. Se mere her https://www.dr.dk/skole/matematik/indskoling/tema/arkitektik-og-matematur

  • Morten Langballe

    Medlem
    9. februar 2023 klokken 9:13

    Dit lokale CFU har en lang række materialer til inspiration for din legende og udforskende undervisning i matematik. På mitCFU kan du bl.a. søge på 10’er-venner-tæppe, Bevægelse i matematik, Blue-Bot, HopSpots, Polydron matematik Kit og meget mere. På f.eks. med en filtersøgning på Matematik, 1,2 og 3. klasse og materialesæt.

    • Dette svar blev ændret 1 year, 6 måneder siden af  Morten.
  • Morten Langballe

    Medlem
    20. februar 2023 klokken 7:51

    Regnehistorier med Book Creator

    Book Creator er en af de mest anvendte undervisningsapp. App’en Book Creator er tilgængelig via Skoletube. Eleverne kan skrive, tale, filme, dele og meget mere i app’en uden teknisk bøvl. Se f.eks. dette forløb fra SkoleTube https://skoletubeguide.dk/regnehistorier-med-book-creator/ . Vores resursesæt fra DLTP forløber er også fortsat tilgængelige på https://distance-learning-through-play.dk/da/

    • Dette svar blev ændret 1 year, 6 måneder siden af  Morten.

    Forside

  • Morten Langballe

    Medlem
    27. februar 2023 klokken 10:56

    Inspiration fra Susanne Christensen!

    Susanne er kendt af mange som bloggeren der gerne deler hendes materialer. På hendes hjemmeside skriver hun små blogindslag med inspiration, men deler også konkrete materialer. https://indskoling.blogspot.com/p/matematik.html

  • Dorte Jacobsen

    Medlem
    9. marts 2023 klokken 9:01

    Prøv lige læse med her:

    https://www.folkeskolen.dk/it-it-i-undervisningen-nb/debat-skaerm-bornene-mod-ensformig-undervisning/4699499

    Mikkel Aslak har lavet et bloginlæg på folkeskolen.dk hvor han deltager i debatten “for og imod skærm i skolen.”

    • Dette svar blev ændret 1 year, 5 måneder siden af  Dorte Jacobsen.

    Grupper

  • Dorte Jacobsen

    Medlem
    13. marts 2023 klokken 8:58

    Leg og bevægelse i undervisningen. For at understøtte det legende element, er bevægelse med fagligt sigte en mulighed. Se mere her:

    https://emu.dk/grundskole/matematik/bevaegelse/bevaegelse-i-matematikundervisningen?b=t5-t9-t1966

  • Dorte Jacobsen

    Medlem
    20. marts 2023 klokken 8:29

    Vi har et fag, der kan føre til lidelsen “matematikangst”. Det er sgu skræmmende! Derfor skal vi lege mere, have fokus på forståelse og eksperimentering frem for facit. Læs artiklen her og bliv overbevist:

    https://www.alinea.dk/matematik/artikel/hvorfor-faar-elever-matematikangst

  • Dorte Jacobsen

    Medlem
    27. marts 2023 klokken 11:07
  • Dorte Jacobsen

    Medlem
    13. april 2023 klokken 15:14

    Hvem skal jeg arbejde sammen med? Vi svarer som undervisere ofte på dette spørgsmål. Og det er af stor betydning for eleverne i skolen. En del af Det Tænkende Klasserum handler om at gøre det tilfældigt, blandt andet for at undgå at blive stigmatiseret i sin og andres opfattelser af, hvad man kan og kan byde ind med.

    Man kan bl.a finde tilfældigheds- udtræks-maskiner til gruppedannelse følgende to steder:

    http://www.classroomscreen.com

    https://pickerwheel.com/tools/random-team-generator/

  • Dorte Jacobsen

    Medlem
    17. april 2023 klokken 7:30

    Lektier – den evige debat.

    Tænker du at lektier kan gå i spænd med en legende tilgang til læring? Fortæl gerne om dine erfaringer.

    Læs evt artiklen:

    https://blog.folkeskolen.dk/blog-it-lektier/traeningslektier-i-matematik/4702067

  • Dorte Jacobsen

    Medlem
    4. maj 2023 klokken 6:45

    Fortæl om dit bedste legende undervisningsforløb. Kom frisk!