Indskolingen går online

ET TRYGT DIGITALT LÆRINGSRUM

Mange indskolingselever – og lærere har startet skoleåret i et virtuelt klasselokale. Med et imponerende gåpåmod og faglige ambitioner har indskolingslærerne deltaget i et sandt pædagogisk didaktisk eksperiment, hvor Teams, Zoom og Meet, mute, unmute og nej tak til flere emojier i chatten er blevet hverdagsbegreber.

Det at klassefællesskabet omkring undervisningen er online er helt nyt. Ikke kun for børnene, men også i høj grad for lærerne. Det er derfor helt ok at lægge de faglige ambitioner lidt til side og i stedet tænke i sjove fælles eksperimenter og lege, hvor man samtidig stille og roligt lærer teknologien at kende. Lad eleverne få lov til at afprøve de forskellige knapper og funktioner, lav små lege, hvor man skal finde de forskellige funktioner, finde ind og ud af og selv oprette virtuelle grupperum og sammen finde måder, man kan hjælpe hinanden, når teknikken driller.

Ifølge professor Gilly Salmon, forsker i online undervisning, er det første man skal sikre et velfungerende trygt digitalt læringsrum. Læs i artiklen, hvordan man kan anvende Gilly salmons 5-trinsmodel, når man skal arbejde med online undervisning i indskolingen.