Den kreative evalueringskasse
Vi har allerede nu samlet forskellige bud på, hvordan man kan arbejde på andre og mere legende måder at indsamle data i form af nogle metoder og materialer, som vi har samlet i en kasse og sendt til de deltagende skoler. Her på siden kan du finde uddybende beskrivelser af materialer og metoder.
Erfaringer med kassen vil løbende deles i projektet, metoder vil blive tilpasset og nye udviklet.
Kassen består af 3 metoder med materialer til at evaluere undervisning med legende tilgange.
Dear data
Ønsker I at eksperimentere med, hvordan I kan gøre elevernes legende processer observerbart på helt nye og legende måder? I kassen kan I finde DOT bøger, farveblyanter og tynde tusser. Disse genstande kan I arbejde med, hvis I vil eksperimentere med at arbejde med kreativ og visuel data indsamling.
Kaminhylden
Ønsker I at eksperimentere med kreative måder at samle og hylde gode og positive oplevelser – både i klasseværelset og på lærerværelset? I kassen er der et A3-ark med en kaminhylde. Kaminhylden repræsenterer et sted, hvor man deler gode og positive oplevelser. Del jeres positive oplevelser på kaminhylden, og husk en ordentlig gang glimmer på!
Fællesskabende læringskultur
I kan selv udvikle jeres egne metoder til kreativ evaluering af undervisningen. Overvej hvordan I løbende kan evaluere tegn på eksempelvis oplevelse af mening, begejstring, fællesskab, eksperimentering eller aktiv deltagelse. Vælg gerne et fælles fokus og vurder, hvordan man kan se og indsamle tegn, som kan være genstand for jeres fælles evaluering af undervisning i teamet. Gå på hjemmesiden og Læs artiklen Fra præstationskultur til kreativ fællesskabende læringskultur, som uddyber tankerne bag projekt Digital Learning through Plays arbejde med evaluering. Brug plakaten Tegn på legende kvaliteter som afsæt for jeres udvikling.