Helt til grin
Et tværfagligt forløb om sjov, humor, leg og kreativitet.
Om forløbet
I dette forløb skal I undersøge, hvad I synes er sjovt og hvorfor det er sjovt.
I skal arbejde med at skabe nye sjove produktioner, og I skal løbende præsentere hinanden for sjove/humoristiske ting, som I selv har lavet eller har set andre steder.
Undervejs i forløbet skal I undersøge om humor, sjov og leg kan være med til at forbedre klassefællesskabet – både online og når I er sammen i klassen.
Det bliver sjovt;-)
Forløbsbeskrivelse
Fag
- Mellemtrin
Klassetrin
- 4-7. klasse
Intention
Eleverne har i dette forløb mulighed for at arbejde med deres egen passion inden for temaet ”Om at have det sjovt”.
Overalt i samfundet bliver der skabt oplevelser, spil, lege, og medier med det formål at underholde mennesket.
Eleverne bliver præsenteret for forskellige genrer og metoder, der bruges til at skabe sjove oplevelser i hverdagen.
Eleverne skal undervejs undersøge deres egne erfaringer med humor, give eksempler på hvad “sjov/humor” er for dem, og arbejde med at skabe produkter som er sjove eller som omhandler “sjov/humor”.
Ressourcer
Det er tanken at forløbet skal inspirere undervisere og elever til at gå deres egne veje.
Forløbet indeholder ikke en lektionsplan fra A-Z, men i højere grad en designguide og en samling af idéer, materialer, metoder og vejledninger som kan bruges til at opbygge det bedste forløb for den enkelte gruppe.
Overordnet guide med didaktiske overvejelser og benspænd
Ressourceoversigt med inspirationsmateriale med blandt andet:
- Infografik over forløbet lavet i Easly fra Skoletube.
- Spørgsmålskort tilgængelig i Padlet fra Skoletube, og som skabelon på Canva.com
- Fastholdelsesskabelon lavet i Padlet. (SCRUM-model)
- Inspiration til film og lyd
- Inspirationstekster til elever og lærere
- Forslag til digitale værktøjsprogrammer