På tværs af fag

  • Dorte Haraldsted

    Medlem
    21. november 2022 klokken 9:21

    Jeg ser et potentiale i Storm P-maskiner, som et tværfagligt projekt. Kig fx på, hvordan nyttesløse Storm P-maskiner folder sig ud i film og satire. Byg selv masiner, hvor tyngdekraft og målestoksforkold kan komme i spil. Arbejd også med faglig skrivning og forklarende tekster og bliv klog på deres særlige sprog og struktur.⚙️🫗🧵🎾

  • Karin Dyrendom

    Medlem
    21. november 2022 klokken 10:12

    Kan der ligge potentialer inden for stemtheder i tværfaglige projekter, som umiddelbart ikke på samme måde passer ind i fagene? Noget der går op i en højere enhed, når det er tværfagligt? Kom gerne med jeres tanker og erfaringer.

    • Annette westh

      Medlem
      21. november 2022 klokken 14:04

      Det kan der helt sikkert👍Vi har bl.a haft forløb om kartoflen (histore, madkundskab, dansk). Vi fik undersøgt hvad kartoflen kunne bruges til (chips over bål) læst om kartoflen, osv. et projekt børnene gik meget op i. Vi har også haft rollespil oppe, lavet dragter, våben (bløde) lavet mad over bål, og fået faglige opgaver ind som en form for samarbejdsøvelser (matematik, engelsk og teknik og natur), det var også noget vires børn blev meget optaget af . Stemthed😀

  • Helle Jepsen

    Medlem
    8. december 2022 klokken 10:39

    Jeg er blevet opfordret til at dele denne Thinglink med jer, hvor jeg har arbejdet tværfagligt med matematik og Teknologiforståelse i 4. kl. om firkanter. Alle opgaverne ligger samlet i denne Thinglink, hvor eleverne så selv kan vælge hvilke opgaver de har lyst til at starte med og selv kan springe rundt og lære om firkanterne på den måde, der passer dem bedst. Nogle af opgaverne havde jeg sat en deadline på, så vi kunne lave en fælles opsamling i klassen.

    kortlink.dk/2e4mk

    Jeg håber nogle måske kan bruge det som inspiration til en undervisning, hvor eleverne får lidt indflydelse på deres egen læring.

  • Jesper Homann

    Moderator
    16. december 2022 klokken 11:57

    Vi har sammen med Friskolen i Viborg brugt denne julemusikquiz som en hyggelig afslutning på vores seneste online møde.

    Den er lavet i ahaslides, der er en del af Skoletube.

    Du kan hacke den og gøre den til dit eget via dette link.

    https://presenter.eu.ahaslides.com/share/julemusikquiz-1670933559644-nre46u9oqc

    God Jul 🎄

  • Peter Søgaard

    Moderator
    16. december 2022 klokken 13:53

    Der nu sendt en invitation til vores fælles skolemøde den 24. januar pr. mail. Du kan også læse invitationen her:

    I invitationen er der nederst på side 3 link til formular hvor du prioriterer hvilke sessioner du helst vil deltage i.

    https://distance-learning-through-play.dk/wp-content/uploads/2022/12/Invitation-DLtP-Faelles-moede-24.1.23.pdf

    Grupper

  • Peter Søgaard

    Moderator
    19. december 2022 klokken 12:43

    Hazal Avci, praktikant ved Future Classroom Lab, har skrevet et blogindlæg om legende tilgange med digital teknologi i specialundervisningen.

    Læs med her:

    https://kortlink.dk/2hkwg

    • Dette svar blev ændret 1 year, 8 måneder siden af  Peter Søgaard.

    Grupper

  • Admin DLtP

    Kursusleder
    5. januar 2023 klokken 12:59

    Godt nytår!
    Vi håber I har haft en god lang og velfortjent juleferie!
    Så er det i morgen, vi har deadline for tilmelding til sessionerne på næste fælles online skolemøde i projektet d. 24. januar kl. 12.00 – 15.00 . Her er link til tilmelding: kortlink.dk/2hkch

    Læs mere om de forskellige workshops i vedhæftede invitation.

  • Peter Søgaard

    Moderator
    1. februar 2023 klokken 12:45

    Vidste du…..
    at der blandt de mange gode værktøjer i Skoletube findes et virkelig godt program til arbejdet med Stop Motion.

    Stop Motion Studio findes til både PC og som App til både Android og IOS. Derudover kan man benytte en App til at lade telefonen fungere som trådløst remote kamera, som gør at eleverne kan producere stop motion film på computeren med brug af mobilen som “fjernkamera”.
    Se her hvordan

  • Karin Dyrendom

    Medlem
    27. februar 2023 klokken 11:52

    Vidste I at man nu skal bruge den nye Skoletube Webapp i stedet for den gamle. Læs alt om det her. Der er også genveje til de andre apps, man kan downloade for at få pakken til at virke på tablets og mobiler 🙂

    https://skoletubeguide.dk/ny-webapp-paa-skoletube/

  • Peter Søgaard

    Moderator
    20. marts 2023 klokken 18:10

    Mere end nogensinde før er viden om kunstig intelligens / maskinlæring / sprogmodeller mv. vigtig for vores forståelse af og konstruktivt kritiske tilgang til sociale medier.

    DR Ultra:bit har sammen med en gruppe eksperter lavet et forløb målrettet udskolingen, som måske er noget dig og dine elever:

    https://www.dr.dk/skole/ultrabit/udskoling/tema/kunstig-intelligens-i-din-hverdag

  • Mikkel Aslak

    Medlem
    28. marts 2023 klokken 10:29

    CoSpaces er også for indskolingen.

    En måde at arbejde kreativt med f.eks. hvordan man er sammen i klassen, kan være at få dem til at arbejde med klasseregler og trivsel i et 360 graders billede af klassen (kan tages med telefon eller 360 graders kamera). Her kan eleverne i små gruppe blive meget bevidste om lokalet og hvordan man er sammen i det.

    Se et eksempel her (på engelsk) https://edu.cospaces.io/APZ-DRS