På tværs af fag
Tagget: digitaleværktøjer, matematik, påtværsaffag, Scratch, skoletube, teknologiforståelse, Thinglink, undersøgende
-
På tværs af fag
Posted by Admin DLtP on 20. september 2022 klokken 9:26Videndeling om erfaringer med legende og kreativ tilgang til undervisning med digital teknologi på tværs af fag. Du kan formidle gode idéer, efterspørge idéer og dele dine erfaringer fra din praksis med andre lærere.
-
This discussion was modified 2 years, 1 måned siden by
Peter Søgaard.
Britt Alstrøm svarede for 2 years siden 11 Medlemmer · 15 indlæg -
This discussion was modified 2 years, 1 måned siden by
-
15 indlæg
-
Jeg ser et potentiale i Storm P-maskiner, som et tværfagligt projekt. Kig fx på, hvordan nyttesløse Storm P-maskiner folder sig ud i film og satire. Byg selv masiner, hvor tyngdekraft og målestoksforkold kan komme i spil. Arbejd også med faglig skrivning og forklarende tekster og bliv klog på deres særlige sprog og struktur.⚙️🫗🧵🎾
-
Kan der ligge potentialer inden for stemtheder i tværfaglige projekter, som umiddelbart ikke på samme måde passer ind i fagene? Noget der går op i en højere enhed, når det er tværfagligt? Kom gerne med jeres tanker og erfaringer.
-
Det kan der helt sikkert👍Vi har bl.a haft forløb om kartoflen (histore, madkundskab, dansk). Vi fik undersøgt hvad kartoflen kunne bruges til (chips over bål) læst om kartoflen, osv. et projekt børnene gik meget op i. Vi har også haft rollespil oppe, lavet dragter, våben (bløde) lavet mad over bål, og fået faglige opgaver ind som en form for samarbejdsøvelser (matematik, engelsk og teknik og natur), det var også noget vires børn blev meget optaget af . Stemthed😀
-
-
Jeg er blevet opfordret til at dele denne Thinglink med jer, hvor jeg har arbejdet tværfagligt med matematik og Teknologiforståelse i 4. kl. om firkanter. Alle opgaverne ligger samlet i denne Thinglink, hvor eleverne så selv kan vælge hvilke opgaver de har lyst til at starte med og selv kan springe rundt og lære om firkanterne på den måde, der passer dem bedst. Nogle af opgaverne havde jeg sat en deadline på, så vi kunne lave en fælles opsamling i klassen.
kortlink.dk/2e4mk
Jeg håber nogle måske kan bruge det som inspiration til en undervisning, hvor eleverne får lidt indflydelse på deres egen læring.
-
Vi har sammen med Friskolen i Viborg brugt denne julemusikquiz som en hyggelig afslutning på vores seneste online møde.
Den er lavet i ahaslides, der er en del af Skoletube.
Du kan hacke den og gøre den til dit eget via dette link.
https://presenter.eu.ahaslides.com/share/julemusikquiz-1670933559644-nre46u9oqc
God Jul 🎄
-
Der nu sendt en invitation til vores fælles skolemøde den 24. januar pr. mail. Du kan også læse invitationen her:
I invitationen er der nederst på side 3 link til formular hvor du prioriterer hvilke sessioner du helst vil deltage i.
-
Hazal Avci, praktikant ved Future Classroom Lab, har skrevet et blogindlæg om legende tilgange med digital teknologi i specialundervisningen.
Læs med her:
-
Dette svar blev ændret 2 years, 4 måneder siden af
Peter Søgaard.
-
Dette svar blev ændret 2 years, 4 måneder siden af
-
Godt nytår!
Vi håber I har haft en god lang og velfortjent juleferie!
Så er det i morgen, vi har deadline for tilmelding til sessionerne på næste fælles online skolemøde i projektet d. 24. januar kl. 12.00 – 15.00 . Her er link til tilmelding: kortlink.dk/2hkchLæs mere om de forskellige workshops i vedhæftede invitation.
-
Vidste du…..
at der blandt de mange gode værktøjer i Skoletube findes et virkelig godt program til arbejdet med Stop Motion.Stop Motion Studio findes til både PC og som App til både Android og IOS. Derudover kan man benytte en App til at lade telefonen fungere som trådløst remote kamera, som gør at eleverne kan producere stop motion film på computeren med brug af mobilen som “fjernkamera”.
Se her hvordan -
Vidste I at man nu skal bruge den nye Skoletube Webapp i stedet for den gamle. Læs alt om det her. Der er også genveje til de andre apps, man kan downloade for at få pakken til at virke på tablets og mobiler 🙂
-
Mere end nogensinde før er viden om kunstig intelligens / maskinlæring / sprogmodeller mv. vigtig for vores forståelse af og konstruktivt kritiske tilgang til sociale medier.
DR Ultra:bit har sammen med en gruppe eksperter lavet et forløb målrettet udskolingen, som måske er noget dig og dine elever:
https://www.dr.dk/skole/ultrabit/udskoling/tema/kunstig-intelligens-i-din-hverdag
-
CoSpaces er også for indskolingen.
En måde at arbejde kreativt med f.eks. hvordan man er sammen i klassen, kan være at få dem til at arbejde med klasseregler og trivsel i et 360 graders billede af klassen (kan tages med telefon eller 360 graders kamera). Her kan eleverne i små gruppe blive meget bevidste om lokalet og hvordan man er sammen i det.
Se et eksempel her (på engelsk) https://edu.cospaces.io/APZ-DRS