Metodiske vanebrud
Legende organisationsudvikling handler også om som ledelse at eksperimentere med egen ledelsespraksis, – også der hvor fokus ikke ligger direkte på det at stå i spidsen for forandringsprojektet og ledelsen af medarbejdernes og organisationens læring i sig selv. Men også om at eksperimentere med sin daglige ledelsespraksis.
Refleksion og prøvehandlinger
med legende ledelse
Læring i organisationer kan ske gennem legende eksperimenterende tilgange i teamsamarbejdet – både i måden vi mødes på og tilgangene vi udvikler undervisning sammen på. Nedenfor vises et par eksempler på daglige ledelsesudfordringer samt tilknyttede prøvehandlinger. Materialet udbygges løbende gennem jeres bud på udfordringer og prøvehandlinger.
Eksempler på ledelsesudfordringer og prøvehandlinger
MUS Samtaler
Afholdelse af MUS-Samtaler foregår oftest i en dialog mellem leder og medarbejder på et kontor ud fra forberedte samtaletemaer. Fokus er status og fremadrettet plan for medarbejderen.
Kunne formatet for MUS udfordres til at være mere legende, eksperimenterende og undersøgende?
Kunne formatet for MUS udfordres til at være mere legende, eksperimenterende og undersøgende?
Prøvehandlinger
Prøvehandling A
Skift mødeformatet til en walk and talk samtale, som er mere åben og forbered hver de 5-10 vigtige overskrifter
Prøvehandling B
Tag udgangspunkt i værdibaserede udsagnskort vedr. trivsel, arbejdsklima, komptenceudvikling, arbejdsopgaver etc.
Prøvehandling C
Forbered hver et oplæg på ca. 5 min. ud fra: Sådan har jeg det - sådan ser jeg dig som leder/medarbejder. Lyt først – så samtale
Skift mødeformatet til en walk and talk samtale, som er mere åben og forbered hver de 5-10 vigtige overskrifter
Prøvehandling B
Tag udgangspunkt i værdibaserede udsagnskort vedr. trivsel, arbejdsklima, komptenceudvikling, arbejdsopgaver etc.
Prøvehandling C
Forbered hver et oplæg på ca. 5 min. ud fra: Sådan har jeg det - sådan ser jeg dig som leder/medarbejder. Lyt først – så samtale
Tæt på praksis
I arbejdet med kvalitetsudvikling af undervisningen på din skole skal du være medreflekterende i et teammøde med henblik på at flytte fokus fra drift til udvikling.
Hvorfor har vi i vores teamsamarbejde ofte fokus på drift og ikke på udvikling. Hvordan kan vi ændre på dette?
Hvorfor har vi i vores teamsamarbejde ofte fokus på drift og ikke på udvikling. Hvordan kan vi ændre på dette?
Prøvehandlinger
Prøvehandling A
Samtale om strukturen for et traditionelt teammøde. Bliv enige om en ny struktur, der giver mere plads til pæd. udvikling.
Prøvehandling B
Afhold et teammøde uden traditionel dagsorden men med fx fælles brainstorm på: "Hvordan kan vi gøre eleverne gode til samarbejde?"
Prøvehandling C
Hold et fælles møde med et team og vejledere for at rette fokus mod kompetenceudvikling. Hvordan kan vi gøre undervisningen meningsskabende?
Samtale om strukturen for et traditionelt teammøde. Bliv enige om en ny struktur, der giver mere plads til pæd. udvikling.
Prøvehandling B
Afhold et teammøde uden traditionel dagsorden men med fx fælles brainstorm på: "Hvordan kan vi gøre eleverne gode til samarbejde?"
Prøvehandling C
Hold et fælles møde med et team og vejledere for at rette fokus mod kompetenceudvikling. Hvordan kan vi gøre undervisningen meningsskabende?
Fagfordeling
Når et nyt skoleår planlægges, er der ofte tale om et kompliceret puslespil, hvor fag, lokaler, faglokaler og lærerressourcer skal gå op i en højere enhed, så rammerne for undervisningen i et nyt skoleår kan gavne eleverne bedst muligt.
Kunne formatet for MUS udfordres til at være mere legende, eksperimenterende og undersøgende?
Hvordan kan vi udfordre den traditionelle fagfordeling og planlægning af skoleåret? Udgangspunkt i god undervisning Indbygget fleksibilitet for varieret skoledag
Kunne formatet for MUS udfordres til at være mere legende, eksperimenterende og undersøgende?
Hvordan kan vi udfordre den traditionelle fagfordeling og planlægning af skoleåret? Udgangspunkt i god undervisning Indbygget fleksibilitet for varieret skoledag
Prøvehandlinger
Prøvehandling A
Skift mødeformatet til en walk and talk samtale, som er mere åben og forbered hver de 5-10 vigtige overskrifter
Prøvehandling B
Tag udgangspunkt i værdibaserede udsagnskort vedr. trivsel, arbejdsklima, komptenceudvikling, arbejdsopgaver etc.
Prøvehandling C
Forbered hver et oplæg på ca. 5 min. ud fra: Sådan har jeg det - sådan ser jeg dig som leder/medarbejder. Lyt først – så samtale
Skift mødeformatet til en walk and talk samtale, som er mere åben og forbered hver de 5-10 vigtige overskrifter
Prøvehandling B
Tag udgangspunkt i værdibaserede udsagnskort vedr. trivsel, arbejdsklima, komptenceudvikling, arbejdsopgaver etc.
Prøvehandling C
Forbered hver et oplæg på ca. 5 min. ud fra: Sådan har jeg det - sådan ser jeg dig som leder/medarbejder. Lyt først – så samtale